Elk kind is niet uniek !

10 oktober 2017
Elk kind is niet uniek !

Kent u dat? Dat er op elke voorgevel in het basis en voortgezet onderwijs staat “hier staat uw kind centraal?” Sterker nog, ergens staat er ‘Ieder kind is hier uniek. Iedereen heeft hier een eigen kleur. Wij volgen de ontwikkeling van het kind. Samen kleuren wij de toekomst. Hier mag je worden wie je bent’. Daar teken je voor als ouder. Dat wil je voor je eigen kind.

Leerling uit groep 7

Onlangs sprak ik een leerling uit groep 7 op het schoolplein en vroeg haar wat zij het leukste vak vond. Ze dacht even na, en antwoorde toen heel stellig “het gaat hier om toetsen hoor. Daar werk ik heel hard voor”. Ik kan u verzekeren….die kwam binnen. Want dan prevaleert het systeem, of de ontoereikendheid van de leerkracht/docent/directeur om te bieden waar ze het vak voor gekozen hebben.

Elke directeur/rector heeft de wens het kind centraal te stellen. U zult die woorden als nieuwe ouder tijdens de introductie dan ook veelvuldig horen. Hoe zit het echter met wat we de achterkant noemen? De achterkant van de gevel? Zijn de leerkrachten ook hun eigen kleur? Gaan ze echt staan voor wie ze zijn? En mag iedereen die er werkt ook worden wie hij is? Hoe verduurt de leider dat? Dat zijn boeiende vragen. En het kan behoorlijk lastig zijn om de achtergevel net als de voorgevel te krijgen. Ik ken ook het gevoel van een nieuwe patroon dat ik aanleer en hoe snel ik in het oude patroon terugval. Onze ervaring is dat als de voorgevel net zo waardevol is als de achtergevel (anders kan het gebouw instorten) dat dit de hoogste kans bied om het kind werkelijk centraal te zetten. Komt er dan een nieuw protocol, of nieuwe procedure, test etc, binnen, leg dit dan langs de uitgangspunten waar je als school voorstaat. Blijft het kind/ de leerling, de leerkracht/docent, de directeur/rector centraal staan? Hoe is dit bij jullie? Herkent u zich in dit beeld? Wij gaan graag met u in gesprek. Neem contact op met Jeroenslee@vitaalaanhetwerk.nl of via 06-23971474